Kaskea mukana yhdistämässä pysäköinnin ja sähköautojen latauksen – kaikki samalta pisteeltä, kaikki

Kaskea Group maahantuo, asentaa ja huoltaa laadukkaita Flowbird-lippuautomaatteja, joita voidaan jatkossa hyödyntää myös sähköautojen latauksessa.
20.09.2023
News
kaskea parking latauspiste 1200x800

Kaskea Groupin tuotemyyntipäällikkö Henri Winter iloitsee uudesta avauksesta paitsi työnsä puolesta, myös sähköautoilevana kuluttajana.

– Sähköautojen latauspisteiden pelikenttä on kovassa murroksessa eikä vauhti hiljene lähivuosinakaan – päinvastoin”, Winter toteaa.

– Pysäköintiautomaatteihimme pystyy tulevaisuudessa yhdistämään latauspisteitä. Flowbirdilla on asialle oma terminsäkin ”park and charge”, ja tämä ”pysäköi ja lataa” toteutuu tulevaisuudessa myös Kaskean kautta hankituilla ja hankittavilla pysäköintiautomaateilla.

Käytännössä siis pysäköinti ja auton lataaminen hoituvat samalla kertaa ja molemmat palvelut voi maksaa kätevästi maksukortin avulla ilman sovelluksia. Winter uskoo, että lataussovellusten ja palveluntarjoajien viidakossa on tilausta latauspisteelle, jossa pystyy maksamaan kortilla sovellusvapaasti.

– Loppukäyttäjä joutuu rekisteröitymään moniin eri sovelluksiin, jotta pystyy käyttämään latausverkostoa mahdollisimman laajasti. Kaskean suunnitelmien mukaisia korttimaksumallinnuksia saa etsiä niin kuin neulaa heinäsuovasta, summaa Winter.

 

Pysäköintiautomaatista latauspisteeksi

Skaalautuvan järjestelmän lisäksi Flowbird-järjestelmän etu on se, että latauslaitteet voi hankkia mistä vain. Jos pysäköintiautomaatit on jo päivitetty uudempiin laitteisiin, olemassa olevia maksupäätteitä voidaan käyttää hyödyksi ja tuoda mukaan vain latausverkot.

kaskea parking flowbird latauspiste

– Pystymme yhdistämään standardin mukaiset sähkölatauspisteet olemassa oleviin järjestelmiimme, Winter toteaa ja kertoo yhdistämiseen soveltuvia järjestelmiä olevan jo yli 50 eri merkiltä, ja määrä kasvaa jatkuvasti.

– Eli jos asiakkaalla on jo olemassa pysäköintiautomaatit, joiden yhteyteen halutaan lisäksi latauspaikat, he voivat itse kilpailuttaa ja hankkia latauslaitteet mistä vain. Toiminnat voidaan yhdistää pysäköintiautomaatin rajapintojen kautta verkkoon niin, että maksun voi halutessaan hoitaa korttimaksuna meidän automaattimme kautta

Kaskean pysäköintiautomaatti mahdollistaa lataukselle periaatteessa myös dynaamisen hinnoittelun, jolloin latauksen hintaa voi muuttaa sähkön hinnan tai vaikkapa vuorokaudenajan mukaan.

 

EU mukana muutoksessa

Pontta muutoksille antaa myös AFIR-EU-direktiivi, jolla pyritään tulevaisuudessa mahdollistamaan autojen lataaminen pysäköinnin yhteydessä. Direktiivin mukaan tulevaisuudessa 15 prosentissa julkisista pysäköintipaikoista pitäisi olla sähkölatausmahdollisuus.

– Tämä kertoo siitä, että sähköautoilu ja sen myötä tarve toimiville latausasemille tulee kasvamaan jatkuvasti. Latauspisteitä on tällä hetkellä eniten suurten markettien ja kauppakeskusten parkkialueilla, mutta pian ollaan siinä pisteessä, että niitä alkaa löytyä myös kuntien keskustoista enemmän ja enemmän.

kaskea parking kaksi latauspsitetta


Direktiivissä on myös maininta siitä, että latauksista pitää tehdä kuluttajalle vaivatonta.

– Kaikissa yli kymmenen kilowatin latausasemissa tulisi olla maksumahdollisuutena korttimaksu. Pyritään selvästi siis siihen, että lataamisen voi hoitaa sovellusvapaasti eikä pakoteta ihmisiä lataamaan sovelluksia. Sovellukset kuitenkin jossain määrin aina seuraavat ihmisten tekemistä ja esimerkiksi sijaintitietoja. Tämä voi osalle kuluttajista olla jonkinlainen kysymysmerkki, Winter toteaa.

Korttimaksumahdollisuus ei välttämättä ole pakollinen, mutta suositeltava siinä vaiheessa, kun lataamista ja pysäköintiä halutaan yksinkertaistaa.

– Jos maksulliselta parkkialueelta tänä päivänä löytyy maksullinen sähkölatauspiste, vaatii näiden käyttäminen usein kaksi eri maksutapahtumaa. Ei siis ole vielä sellaista prosessia, että molemmat voisi maksaa yhdellä kertaa.

 

Sähköavusteinen liikkuminen kasvaa vauhdilla

Kaikkien julkisten latausasemien pitäisi infrastruktuurissa olla käytössä vähintään kahdeksan tuntia päivässä ja kuusi päivää viikossa sekä käynnissä 98 %:n varmuudella. Nämä EU:n määräykset korostavat sitä, miten paljon latauspisteiden määrä tulee kasvamaan ja miten tärkeää on, että kunnat alkavat suunnitella niiden hankintaa.

Winter uskoo, että EU:n tavoitteisiin päästään viimeistään seuraavalla vuosikymmenellä, eli pian ollaan jo siinä pisteessä, että kuntien ja kaupunkien tulee ottaa asia huomioon investoinneissaan.

– Olemme tiedostaneet muutoksen ja haluamme olla siinä mukana aktiivisesti. Luotamme Flowbirdin tuotteisiin, mutta toki on mahdollista, että niiden tueksi tehdään jatkossa myös omia innovaatioita, Winter kuvailee ja muistuttaa, että sähköajoneuvoilla ei välttämättä tarkoiteta pelkästään autoja.

– Sähköavusteinen liikkuminen on kasvamassa todella suuresti ja kulkupelejä on potkulaudoista polkupyöriin.

Go back to "News"