Liikenteenopastukset avaimet käteen -projektina Raaseporissa

Etelärannikolla maantien 111 liittymän kohdalla valtatie 25:llä Raaseporissa (Vt 25 Lepin liittymä) on urakoitu kuluneena kesänä liikennöitävyyden, liikenneturvallisuuden ja liikenteen sujuvuuden parissa. Kaskea on tehnyt yhteistyötä projektin saralla Louhintahiekka Oy:n kanssa.
18.10.2022
Kaskea Traffic
kaskea raasepori 87

 Louhintahiekka toimi pääurakoitsijana tässä infrarakentamisen projektissa. Kokonaisuudessaan vuoden urakka aloitettiin kesällä 2021 ja se valmistui elokuussa 2022. Väylä- ja siltaprojekti on aina vaativa kokonaisuus, joka edellyttää toimijoilta erityisosaamista.

– Vastuullemme kuuluivat maanrakennustyöt, liikennejärjestelyt, sillan rakentaminen, päällysteet, kiveystyöt, opasteet ja valaistus. Teimme myös Uikkukujan jatkeen ja kilometrin lisävalaistuksen Tammisaareen päin, työpäällikkö Jussi Mäki Louhintahiekka Oy:stä kertoo.

 

kaskea raasepori 6

 

Vaativista väylä- ja siltaprojekteista vastaava Mäki on ollut Louhintahiekan palveluksessa reilut puolitoista vuotta. Yhteistyöstä Kaskean kanssa hänellä on positiivista sanottavaa.

– Heti alussa projektia koskevissa neuvotteluissa syntyi hyvä mielikuva yrityksestä. Lisäksi Kaskean ammattitaito ja kokemus vastaavanlaisista projekteista vakuutti. Kokonaispalvelu oli mainiota ja annan kiitettävän arvosanan tästä projektista heille, Mäki sanoo.

– Lisäksi Kaskean kautta saimme suunnitelmat ja kuvat uuden tieliikennelain mukaisille opasteille.

Tämän projektikokonaisuuden siivittämänä Mäki uskoo yhteistyön Kaskean kanssa jatkuvan tulevaisuudessa muissa projekteissa.

 

Portaaleja ja opasteita

Kaskea on vastannut Vt 25 Lepin liittymä -kokonaisuudessa opasteiden ja väylän yläpuolisten teräsrakenteiden eli portaalien toimittamisesta asennettuina.

– Olemme asentaneet kohteessa portaaleja ja erilaisia opasteita. Meidän näkökulmastamme puhutaan keskikokoista vähän suuremmasta projektista, myyntijohtaja Pekka Leinonen Kaskea Groupilta kertoo.

 

kaskea raasepori 29

 

Opasteiden koko saattaa hämätä tienkäyttäjiä. Esimerkiksi auton ohjauspyörän taakse ne voivat näyttää pieniltä, mutta lähempää tarkasteluna niiden todellinen mittaluokka vasta paljastuu. Yksittäinen opaste voi olla mitoiltaan muutamasta neliömetristä jopa kymmeniin neliömetreihin saakka. Opasteiden ohella tässä kohteessa on muun muassa kaksi noin 20 metriä leveää valtatien yli menevää teräsrakenteista portaalia.

– Neliömetri opasteissa käytettävää alumiinia painaa noin 10 kiloa. Portaalissa yksittäinen opastetaulu painaa useita kymmeniä kiloja tukirakenteineen ja kiinnikkeineen, joten opasteiden ja portaalien asentaminen vaatii todellista ammattitaitoa, Leinonen havainnollistaa.

 

kaskea raasepori 26

 

Portaaleiden ja opasteiden asennus on arkipäivää Kaskealle. Vuosittain yritys on tekemisissä 10–20 vastaavanlaisen projektin parissa.

– Maantieteellinen sijaintikaan ei meitä rajoita, vaan toimimme monipuolisesti ympäri Suomea.

– Asiakkaidemme ei tarvitse keskittyä opasteiden yksityiskohtiin, vaan he saavat kokonaispalvelun suunnittelusta asennukseen meiltä, Leinonen painottaa.

Takaisin "Kaikki asiakastarinat"-sivulle